تنگه هایقر، در میان زاگرس

رشته کوه زاگرس سرشار از زیبایی های بی بدیل و زیباست. در این رشته کوه به ویژه در منطقه استان فارس، دره های بسیاری طی میلیون ها سال تحولات به وجود آمده که هایقر یکی از مشهور ترین و زیبا ترین دره های این استان می باشد که با نام گرند کنیون ایران هم شناخته می شود (در کنار دره خزینه). هایغردر ۳۰ کیلومتری فیروز آباد بوده و در جنوب استان فارس واقع شده است. دسترسی به این منطقه با توجه به موقعیت قرارگیری از همه شهر ها به غیر از شهر های جنوبی کمی دشوار است. در ادامه با توضیحات کامل و معرفی این مکان حیرت انگیز با ما همراه باشید.

موقعیت قرار گیری هایقر

این دره (تنگه) در ۳۰ کیلومتری روستای فیروز آباد قرار گرفته و در قسمتی از مسیر باید از راه اصلی خارج شده و تا نزدیکی دره رانندگی کنید. پس از آن می توانید با پیاده روی سبک سرتاسر دره را گذر کنید. در نظر داشته باشید که برای رسیدن به نقاط دنج نیاز است که کمی سختی بکشید. دسترسی به هایقر از تهران و نزدیکترین جاده حدود ۱۰۶۰ کیلومتر بوده و ۱۲ ساعت راه است. اگر وقت زیادی دارید، پیشنهاد می شود یک شب را در اصفهان سپری کنید و پس از گشتن از دیدنی های اصفهان در روز دوم به سمت این دره زیبا روانه شوید.

جاذبه های هایقر

این دره شگفت انگیز با دارا بودن مناظر حیرت انگیز رود دالکی را احاطه کرده است که همین رود و سرچشمه های آن در طولانی مدت باعث به وجود آمدن این رودخانه شده اند. دیواره های هایقر در بالاترین قسمت ۴۵۰ متر ارتفاع دارند و در برخی قسمت ها با ارتفاع کمتر دارای ساختار پلکانی هستند که به جذابیت این منطقه افزوده است.

در قسمت هایی از تنگه هایقر با توجه به ارتفاع آب می توانید به قایق سواری نیز بپردازید. همچنین با توجه به گرمسیر بودن این منطقه، فصل پاییز، زمستان و اوایل بهار زمان خوبی برای سفر به این منطقه زیباست. اگر در زمان تابستان در هایقر هستید برای خواب حتما چادر داشته باشید تا از حشرات و موجودات دیگر در امان باشید.

اگر امکانات کمپ و کوهنوردی به همراه نداشته باشید سفر به هایقر در بسیاری از قسمت ها دشوار بوده و خواب شب نیز تقریبا غیر ممکن است. در این حالت برای اقامت شبانه باید به روستای فیروز آباد در ۱۵۰ کیلومتری شیراز و ۳۵ کیلومتری هایقر برگردید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی