پوشش و تجهیزات مناسب در سفر به قطب شمال

پس از قطب جنوب، سرد ترین قسمت زمین شمالی ترین نقطه جغرافیایی آن به حساب می آید که در واقع به دلیل نوع چرخش زاویه دار زمین به دور خورشید و فاصله بیشتر آن با ستاره منظومه شمسی، شش ماه سال این منطقه در تاریکی بوده و خورشید طلوع نمی کند که این عامل در کنار مورد قبلی (فاصله بیشتر از خورشید در مقایسه با قسمت های میانی زمین) باعث شده تا قطب شمال در بیشتر اوقات سال لباس سفید بر تن کند و مناظر زیبا و حیرت انگیزی را رقم بزند. در کنار نوع پوشش منطقه، آسمان شمالی ترین قسمت زمین نیز متفاوت بوده و در شفق های قطبی منظره جذابی را بوجود می آورند که در حقیقت یکی از دلایل اصلی سفر به این نواحی است. اما با توجه به سرد بودن هوا و شرایط متفاوت از زندگی عادی مردم در ایران، باید با چه پوششی و چه تجهیزاتی به این مناطق سفر کنیم؟ از چه عواملی باید دوری کنیم و چه مواردی را باید رعایت کنیم. در این مقاله از مجله تعطیلات قصد داریم. تا نکاتی مفید را درباره پوشش و تجهیزات مناسب در سفر به این منطقه جذاب که تور های مخصوص آن نیز در تعطیلات وجود دارد ارائه کنیم.

پوشش لایه ای برای قطب شمال

مهم ترین چیزی که باید به آن توجه شود، پوشش لایه ای در مناطق سردخیز است. بدون شک تنها یک پوشش، هرچند ضخیم و متراکم، برای این شرایط مناسب نیست و باید از ترکیب لباس های متفاوت برای بازدهی بیشتر استفاده شود. معمولا لباس های سبک تر در قسمت زیرین مورد استفاده قرار میگیرند تا در محیط های داخلی و رفت و آمد های معمول مورد استفاده قرار گیرند، اما هرچه به قسمت بیرونی نزدیک تر می شویم بهتر است تا لباس هایی مقاوم تر و سنگین تر مورد استفاده قرار گیرد. در ادامه از پایین ترین لایه پوشش آغاز می کنیم.

نمونه پوشش مناسب برای سفر به مناطق قطب شمال

لایه نخست (Base Layer)

این لایه اولین پوشش شما و سبک ترین پوشش می باشد که در عین حال که نباید بیش از حد مانع فعالیت شما شود، با توجه به تجربیات ساکنان مناطق قطب شمال، لایه اول بهتر است از جنس پشمی یا پلی استر باشد که شامل یک بلوز، یک شلوار ترجیحا تنگ و متناسب با سایز بدن که حجم کمی داشته باشد. به همراه یک جوراب سبک و نازک که در مراحل بعدی مجدد پوشانده خواهد شد. در لایه نخست نیاز به پوشاندن سر و و دستان نمی باشد. وظیفه لایه نخست جلوگیری از برون رفت حرارت بدن، و خشک نگه داشتن پوست با انتقال رطوبت به لایه های بعدی است که تاثیر مهمی دارد. در لایه نخست نیاز به پوشاندن سر و و دستان نمی باشد. وظیفه لایه نخست جلوگیری از برون رفت حرارت بدن، و خشک نگه داشتن پوست با انتقال رطوبت به لایه های بعدی است که تاثیر مهمی دارد.

لایه میانی (Middle Layer)

لایه میانی معمولا با پوشش های ضخیم تر و طبیعتا حجیم تری همراه است و برای شرایط معمول مانند محوطه هتل و قرار گیری در شرایطی که کاملا باز نیست مانند خیابان های شهر مناسب است که این مورد در شرایط آب و هوای مساعد صدق می کند و در آب و هوای طوفانی و غیر معمول به هیچ عنوان مناسب نیست. در قسمت بالاتنه در لایه میانی پیشنهاد شده از یک بادگیر و یا لباس پشمی استفاده شود تا حرارت لایه نخست را کنترل کند. همچنین برای پایین تنه یک شلوار ترجیحا ترکینگ یا طبیعت گردی مخصوص، یا شلوار راحتی پوشیده شود. برای پوشش پا نیز بهتر است از جوراب ضخیم تری در مقایسه با جوراب اولی بر روی آن استفاده کنید. در لایه میانی می بایست یک دستکش نسبتا نازک و کم حجم نیز بپوشید. این لایه یکی از مهم ترین قسمت ها برای گرم نگهداشتن بدن در سرمای طاقت فرسا در قطب شمال است.

لایه بیرونی (Outer Layer)

لایه بیرونی مهم ترین و حساس ترین لایه در شرایط نا مساعد است که باید در تمامی شرایط بدن شما را از سرمای سوزناک شمال کره زمین حفظ کند. لایه بیرونی باید کاملا ضد آب باشد و در شرایط مختلف نگهدارنده مطمئنی از بدن شما باشد. به این منظور برای بالاتنه بهتر است از ژاگت یا کاپشن ضد آب استفاده کرد، برای حفاظت از سر نیز یک کلاه پشمی ضخیم مقاوم در برابر باد پیشنهاد می شود و گردن را نیز می بایست با دستمال گردن یا اسکارف پشمی بپوشانید. همچنین برای دستانتان یک دستکش ضد آب بر روی دستکش نازک زیرین بپوشید.

برای نیم تنه پایین نیزبعد از دو لایه پیشین، یک شلوار ضد آب که ترجیحا از مدل شلوار های مورد استفاده قرار گرفته در اسکی می باشد استفاده شود تا در برابر باد، سرما و رطوبت مقاوم باشد. برای کفش نیز می توانید از انواع کفش های ترکینگ حرفه ای استفاده کنید. اما این نوع کفش ها تنها برای شرایط معمول مناسب هستند. از این رو می توانید برای راحتی بیشتر برابر رطوبت و زمین عموما خیس مناطق قطب شمالی از یک بوت لاستیکی نیز استفاده کنید که نقش گتر را نیز ایفا می کند.

تجهیزات اولیه مورد نیاز برای قطب شمال در یک نگاه

تجهیزات مهم همراه

برای سفر به قطب شمال تجهیزات مهمی علاوه بر پوشاکی که برای حفظ دمای بدن لازم است، مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از مهم ترین تجهیزات عینک آفتابی است، در زمان هایی که آب و هوای این مناطق برفی، آفتابی باشد، نیاز به عینک آفتابی استاندارد و بزرگ به شدت احساس می شود. انعکاس نور خورشید بر روی دانه های برف بر روی چشمان شما اثری مشابه با نگاه کردن مستقیم به نور خورشید خواهد داشت و ممکن است که حتا بینایی شما را کاهش و از بین ببرد. برای محافظت از پوست نیز حتما کرم ضد آفتاب به همراه داشته باشید.

پول نقد برای شرایطی که دستگاه کارتخوان در دسترس نباشد، دوربین عکاسی برای ثبت لحظات فوق العاده و دوربین شکاری یا چشمی برای نگاه کردن به دور دست ها نیز از سایر لوازم مورد نیاز به حساب می آید.

در شرایطی که سیگنال ضعیف است و ممکن است به دلیل عدم دسترسی به تلفن همراه، برای یادداشت برداری حتما یک دفترچه و قلم به همراه داشته باشید و سعی کنی یک ضبط صوت جیبی نیز برای ضبط و پخش فایل های صوتی ب صورت جداگانه به همراه داشته باشید. ضمنا با توجه به اینکه پریز های برق در نواحی مختلف دارای اشکال مختلفی هستند، بهتر است پیش از عزیمت به قطب شمال، تمامی تبدیل های موجود را به همراه داشته باشید

یکی از موارد مهم و حائز اهمیت ساک و کیف های خشک نگهدارنده است. در شرایطی که رطوبت هوا بسیار زیاد است و ممکن است لازم شود که لوازم خود را بر روی برف یا محیط و زمین مرطوب رها کنید، نیاز به یک کیف مخصوص ضد آب برای خشک نگهداشتن خواهید داشت. این کیف ها جنس لاستیکی، یا نایلونی دارند که ظرفیت آنها نیز محدود است. می توانید یک دست از پوشاک خود، دوربین، موبایل، پاور بانک و مواردی از این قبیل را درون این ساک/کیف نگهداری کنید.

ویدیو نحوه پوشش لباس های مناسب قطب شمال و نواحی سرد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی