چادر سقفی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

برای طبیعت گردان و علاقه مندان به گردشگری، گزینه های زیادی برای گذراندن شب وجود دارد که هزینه های متفاوتی را به همراه داشته است. به عنوان مثال برای کمترین هزینه می توانید از یک چادر معمولی برای ماندن در طبیعت در تابستان استفاده کنید چرا که این مدل های برای فصول سرد سال مناسب نیستند. مورد بعدی استفاده از چادر های حرفه ای است که با کمی تجهیزات می تواند برای همه فصول مناسب باشد ولی هزینه های آن کمی بالاتر متوسط بازار می باشد.

روش دیگر و لوکس استفاده از کاروان ها و خودرو های کمپر است. برای بهره بردن از این امکان می بایست یک خودرو با فضای بار بزرگ خریداری کرده باشید تا آن را به یک کمپر تجهیز کنید که معمولا با خودرو های SUV و ون ها محقق می شود. البته کمپر هایی نیز توسط شرکت های مختلف مانند فولکس واگن طراحی و تولید شده اند اما درسترسی به انها در ایران کمی محدود است و مدل هایی پایین تر آن قابل خریداری هستند. علاوه بر موارد فوق می توان به کاروان هایی که به خودرو متصل می شوند نیز اشاره کرد که تمامی امکانات رفاهی سفر را درون خود گنجانده است.

آخرین روش برای شبگردی در طبیعت را می توان چادر های سقفی دانست. چادر سقفی بیشتر برای کسانی که فعال تر هستند و ترجیه می دهند در نقاط مختلف گشت و گذاری داشته باشند مناسب است. این گروه از محصولات بر روی خودرو هایی که ستون های قوی داشته باشند قابل نصب راه اندازی بوده و عموما در خودرو های آفرودی یا SUV ها دیده می شود.

چادر های سقفی به شکل های مختلفی قابل پیاده سازی هستند، که با توجه به نوع خودرو و خلاقیت سازندگان می توان گسترده تر هم شود. در ادامه به برخی از انواع چادر سقفی خواهیم پرداخت.

کاربرد چادر سقفی

مهم ترین ویژگی های چادر سقفی را می توان به سادگی در نصب و همچنین امنیت آن دانست. اگر در جنگل و یا محیط های بکر و دور از دسترس انسان ها اقامت دارید، ممکن است مورد هجوم حیوان های حیات وحش قرار بگیرید. این خطرات در هنگام شب افزایش پیدا می کند و بهترین راه برای در امان ماندن را می توان قرار گیری در ارتفاعات و یا درون خودرو است. چادر های سقفی در این زمان با توجه به اینکه در ارتفاع قرار میگیرد و نردبان اتصال آن به زمین هم در زمان خواب قابل جمع شدن است، گزینه مناسبی برای این کار به حساب می آید که در زمان کوتاهی نیز قابل نصب و راه اندازی است.

چادر سقفی نوع Side mounted

این مدل چادر در زمان عدم اتفاده با سایز یک دوم یا دو سوم بر روی سقف خودرو جمع می شود و برای خودرو هایی که سقف کوچکی دارند مناسب است. در این شیوه، در ابتدا چادر باز می شود و می بایست قسمت بالای آن را نصب کنید. نصب چادر ها کمتر از یک دقیقه بسته به مدل طول خواهد کشید اما چادر هایی نیز وجود دارند که به دو طرف باز می شوند در این مدل که نصب آن کمی زمان بر است، فضای لازم برای خواب افراد بیشتری مهیاست و ارتباط آن نیز از طریق نردبان امکان پذیر است.

چادر های سقفی از نوع Rear mounted

این مدل چادر ها همانند مدلی که در بند پیشین به آن اشاره کردیم با این تفاوت که به سمت قسمت پشتی خودرو باز می شوند. این مدل از چادر های سقفی تنها بر روی خودرو های هاچ بک و بدون صندوق قابل نصب است و نردبان آن نیز در قسمت پشتی خودرو قرار میگیرد. این چادر ها برای کسانی که می خواهند از فضای سقف خود برای موارد دیگری مانند باربند استفاده کنند مناسب خواهد بود.

چادر سقفی ثابت

این مدل از محصولات برای سقف های بزرگ مانند خودرو های SUV، CUV، ون و کاروان ها قابل نصب می باشد. در این مدل چادر بر روی سقف جمع می شود و در زمان نیاز برای استفاده تنها با یک جک و یا پایه، ارتفاع آن افزایش پیدا می کند و در نتیجه فضای خواب برای یک یا دو نفر بسته به مدل چادر فراهم خواهد شد البته بسیاری از افراد برای شرایط آب و هوایی نا مناسب از یک فضای داخلی خودرو هم برای خواب بهره می برند. در مدل چادر سقفی ثابت، نردبان متصل به بدنه خودرو بوده و محل قرار گیری آن با سایر مدل ها متفاوت است.

چادر سقفی ترکیبی

این مدل از چادر ها که در بند های ابتدایی به چادر های خلاقانه هم خوانده شده بود، ترکیبی از انواع مختلف می باشد که در مدل های جدید یک چادر سقفی بزرگ در قسمت سقف خودرو قرار میگیرد و یک چادر دیگر نیز بر روی زمین قرار میگیرد و نردبان در این بخش بین قسمت های مختلف چادر قرار میگیرد. تصویر مدل چادر های سقفی ترکیبی را می توانید در ادامه مشاهده کنید. این گروه از محصولات با وجود اینکه نصب نسبتا دشواری دارند، کیفیت و پایداری بسیار بالایی دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی