معرفی فرودگاه: فرودگاه امام خمینی (ره)

فرودگاه بین المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری شهر تهران و در بزرگراه تهران – قم قرار گرفته و به عنوان جایگزین فرودگاه مهرآباد جهت انجام پروازهای خارجی وفرودگاه مهرآباد فقط برای انجام پرواز های داخلی مورد استفاده قرار میگیرد. فرودگاه امام را شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اداره می‌کند و مرکز فعالیت شرکت‌هایی نظیر ایران ایر، ماهان ایر، آسمان، قشم ایر، کاسپین، تابان و هواپیمایی زاگرس است.

پایانه‌ها

پایانه ۱: نخستین پایانه فعال، پایانه ۱ نامیده می‌شود که سالیانه مجموعاً ۵/۶ میلیون مسافر و ۱۲۰ هزارتن بار از این فرودگاه جابه‌جا می‌شود
پایانه سلام (پایانه ۲)
دومین پایانه فعال، پایانه سلام نامیده می‌شود و ظرفیت پذیرش ۵ میلیون مسافر در سال را دارد
پایانه ایران‌شهر (پایانه ۳)
سومین پایانه، پایانه ایرانشهر نامیده می‌شود که اکنون در مرحله مطالعاتی قرار دارد و قرار است شرکت هلندی کار ساخت آن را انجام دهد این پایانه توانایی پذیرش ۲۰ میلیون مسافر در سال را خواهد داشت و انتظار می‌رود با افتتاح این پایانه ظرفیت جابه‌جایی مسافر در فرودگاه امام خمینی به ۳۰ میلیون نفر در سال افزایش یابد. پس از افتتاح این پایانه، از پایانه ۱ فقط برای پروازهای داخلی استفاده خواهد شد. البته این موارد تنها برای برنامه ریزی فعلی بوده و ممکن است تغییراتی در آن صورت پذیرد.

امکانات موجود در فرودگاه:

دسترسی به اینترنت رایگان،تشریفات اختصاصی ،مراکز خرید ،رستوران،صرافی وهتل فرودگاهی ایبیس.

جایگاه تشریفات اختصاصی

سی‌آی‌پی یا جایگاه تشریفات اختصاصی فرودگاه امام خمینی
(Commercial Important Person) بخشی از این فرودگاه بین‌المللی‌است که در ۷ هزار متر مربع بنا و سه طبقه ساخته شده‌است که مجهزترین CIP کشور است. مسافرین ورودی و خروجی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی که مایل به استراحت بعد یا قبل از پرواز هستند می‌توانند از سالن مجهز تشریفات و امکانات موجود در آن بازدید و استفاده کنند.[۳۶]این بنا در سه طبقه به‌گونه‌ای طراحی شده‌است که مسافرهای جایگاه به همراه مستقبلین یا مشایعین در فضایی آرام و بدون نیاز به اجرای فرایندهای عادی عملیات فرودگاهی به استراحت بپردازند.

ویژگی ها

فرودگاه امام خمینی مجهز به سیستم‌های روشنایی‌، کمک ناوبری زمینی‌، پهلوگیری هواپیما، انتقال بار مسافر، پل‌های انتقال مسافر به هواپیما و برعکس وهمچنین سیستم اطلاعات مدیریت (MTS) فرودگاه‌، سیستم CUTE، سیستم مدیریت ساختمان (BMS)، کنترل تردد، سیستم تلویزیون‌های مدار بسته (CCTV) و سیستم هوشمند اعلام حریق است‌.

راه های دسترسی به فرودگاه:

  1. خودرو شخصی
  2. تاکسی
  3. مترو
  4. اتوبوس

برای دسترسی به فرودگاه با استفاده از خودرو شخصی لازم است از اتوبان خلیج فارس به سمت قم تا ۳۰ کیلومتر حرکت کنید تا تابلو های فرودگاه را ببینید. برای برگشت به تهران نیز مسیری مجزا تدارک دیده شده و از این حیث هیچ مشکلی وجود ندارد.
شرکت های مختلفی به عنوان تاکسی فرودگاه فعالیت می کنند که می توان به سفیر و سفر، تاکسی بیسیم تهران و … و یا تاکسی های اینترنتی اشاره کرد که می توانند شما را از هر نقطه از تهران به فرودگاه برسانند. هزینه هر نوع از تاکسی ها متفاوت است و بسته به نوع ماشین و سرویسی که استفاده می کنید می تواند حداقل یا حداکثر مبلغ کرایه باشد.


برای دسترسی به فرودگاه از طریق مترو نیز می توانید از خط یک استفاده کنید. تمامی خطوط مترو از خط یک عبور می کنند و در صورت عدم دسترسی به ایستگاه های خط یک به صورت مستیقیم، می توانید از سایر خطوط، خود را به یکی از ایستگاه های خط یک برسانید. ایستگاه های، شهید بهشتی، دروازه دولت، امام خمینی، میدان محمدیه و به زودی شهدای هفتم تیر، ایستگاه هایی هستند که با سایر خطوط تداخل دارند. مترو فرودگاه از مبدا ایستگاه شهر آفتاب به صورت مستقیم طی تمامی روز های هفته از ساعت ۰۶:۱۰ تا ۱۹:۳۰ به سمت فرودگاه و ساعت ۰۶:۵۰ تا ۲۰:۱۰ از فرودگاه به سمت شهر آفتاب به فاصله زمانی ۸۰ دقیقه حرکت می کند. و پیش از حرکت برای زمانبندی امور مختلفی که باید پیش از پرواز در فرودگاه انجام دهید، برنامه ریزی کنید.
روش آخر دسترسی به فرودگاه نیز اتوبوس هایی که مقابل ترمینال ۴ فرودگاه مهر آباد قرار دارند است. این اتوبوس ها هر سایت یک بار حرکت می کنند و در میدان آزادی و حرم مطهر نیز توقف دارند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی