چگونه در شرایط کرونا سفر کنیم؟

با شیوع ویروس کرونا در سپتامبر ۲۰۱۹ از شهر ووهان چین و صادرات آن به تمامی نقاط دنیا، شیوه زندگی همه مردم تغییر کرد. در ابتدا دولت های مختلف تصمیم بر قرنطینه مردم کردند اما با طولانی تر شدن گسترش این ویروس، نگرانی های تجاری آغاز شد و کار به جایی رسید که زندگی عادی با پروتکل های جدید ادامه یابد. در شرایط حال حاضر محدودیتی برای سفر و جابجایی بین شهر ها وضع نشده است و مردم می توانند رعایت نکات بهداشتی به سفر بپردازند. در این مقاله قصد داریم تا راه و روش هایی برای سلامتی در سفر را با شما در میان بگذاریم تا در صورتی که با هواپیما، قطار و یا خودرو شخصی سفر می کنید سلامتی خود، خانواده و جامعه را حفظ کنید.

سفر با هواپیما

طبق پروتکل های جدید وزارت بهداشت و اعلام سازمان هواپیمایی کشوری، لازم است تا در طول پرواز از ماسک استفاده کنید. اگر بلیط هواپیما خود را پرینت کرده اید بهتر است برای ثبت اطلاعات تنها به نشان دادن آن به مامور بسنده کنید و از دست به دست کردن آن خودداری کنید. کارت پرواز، کارت ملی و یا پاسپورت خود را نیز اگر رویه نایلونی دارند با استفاده از الکل ضد عفونی کنید، در غیر اینصورت پس از انجام امور مربوطه آن را درون جیب یا کیف خود قرار داده و دستان خود را به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و یا از الکل و ضد عفونی کننده های دیگر استفاده کنید.

سفر با قطار

برای سفر با قطار نیز می بایست از روش مشابه هواپیما استفاده کنید. در پروتکل های شرکت راه آهن، تمامی افراد باید از ماسک استفاده کنند. عموم شرکت های ریلی طبق بیانیه ای اعلام کرده اند که فضای کابین و کوپه ها ضد عفونی می شود، همچنین ظرفیت کوپه ها در برخی مسیر ها نصف شده و به عنوان مثال در کوپه های ۴ نفره تنها دو نفر سفر می کنند که این موضوع باعث به وجود آمدن فاصله اجتماعی و ایمنی بیشتر مسافران می شود. با این حال اگر با شخصی غریبه سفر می کنید و از سلامت وی خبر ندارید، بهتر است از ماسک استفاده کنید و محیط قرار گیری خودتان را نیز ضد عفونی کنید.

سفر با اتوبوس

اتوبوس ها با توجه به اینکه کوپه ای نیستند، شرایط نزدیکتری به هواپیما دارند، در این وسیله با ضد عفونی کردن تمامی لوازم نزدیک خودتان سعی کنید با فاصله ایمنی از سایرین بر روی صندلی خود بنشینید و حتی الامکان از ماسک استفاده کنید.

سفر با خودرو شخصی

خودرو های شخصی امن ترین وسیله نقلیه برای سفر در این روز های حساس به شمار می روند، اگر با خودرو شخصی سفر می کنید لازم است تا پروتکل های بهداشتی را زمانی که از خودرو خارج می شوید رعایت کنید، با این روش وسیله نقلیه شما ایمن خواهد بود. به عنوان مثال اگر به خرید می روید از ماسک استفاده کنید و تمامی خرید های خود را نیز بشویید یا ضد عفونی کنید، اگر امکان آن نیست وسیله خریداری شده را در جایی مطمئن گذاشته تا در اولین فرصت آن را ضد عفونی کنید.

رعایت بهداشت در اقامتگاه و هتل

پیش از هرچیزی باید در نظر بگیرید که اقامتگاه یا هتلی که انتخاب می کنید معتبر و با رعایت کامل بهداشت باشد، هتل های مختلف شیوه های متنوعی را برای بهداشت اتاق های خود به کار گرفته اند که می توان به ضد عفونی مرتب اتاق ها و سالن های هتل بزرگ چمران شیراز اشاره کرد، عملیات ضد عفونی از درب ساختمان شروع شده و در آسانسور ها و … نیز ادامه دارد. هتل ۵ ستاره پانوراما کیش هم علاوه بر رعایت موارد فوق، فاصله حداقل ۴۸ ساعته بین اقامت ها را در نظر گرفته است، یعنی بعد از خروج مسافر، اتاق ضد عفونی شده و دو روز هم خالی می ماند تا نفرات در ایمنی کامل اقامت داشته باشند. همچنین برای تشویق گردشگری در این روز ها جشنواره تیر و مرداد آن برای یک شب اقامت رایگان به ازای ۴ شب برگزار شده است.

رعایت بهداشت در بوم گردی و کمپینگ

حالت دیگر سفر در این روز ها طبیعت گردی و ماندن در طبیعت به دور از هیاهو و شلوغی است. اگر به طبیعت علاقه مند باشید شاید ماندن در چادر را هم دوست داشته باشید. در بومگردی اگر چادر و سایر لوازم کامل را داشته باشید می توانید با رعایت فاصله از دیگران ایمنی کاملی داشته باشید، به عنوان مثال چادر مسافرتی شما را در زمان خواب از فضای بیرون جدا می کند، زیر انداز یا صندلی تاشو هم باعث می شود از لوازم عمومی استفاده نکنید و در محیط امنی به نشستن برای لذت بردن از طبیعت و یا صرف غذا بپردازید. در بوم گردی استفاده از لوازم شخصی و محیط امنی که ایجاد کرده اید مهمترین عامل است و اگر رعایت نشود از سایر شیوه های سفر خطر بیشتری شما را تهدید می کند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی