ایرانگردی: سفر به اصفهان پایتخت فرهنگی ایران

اصفهان در مرکز ایران قرار دارد و یکی از مهم ترین شهر های تاریخی در کشور به حساب می آید. اصفهان تا کنون دو بار پایتخت ایران بوده که باعث شده بنا های مهمی در این شهر گسترده ساخته شود و تا به امروز بسیاری از آنها پابرجاست و جاذبه های تاریخی مهمی را به یادگار گذاشته است. در ادامه قصد داریم تا گشتی در این شهر مهم بیندازیم و علاوه بر راهنمایی هایی برای سفر به اصفهان، با هم مهمترین دیدنی های آن را نیز مرور کنیم.

همانطور که در ابتدا به آن اشاره شد استان اصفهان در مرکز ایران واقع شده است و شهر اصفهان هم در جنوبی ترین قسمت این منطقه قرار گرفته است و بزرگ ترین شهر و مرکز استان اصفهان به حساب می آید. این شهر با آخرین سرشماری های کشور نزدیک به ۳ میلیون نفر جمعیت دارد و جمعیت استان نیز بیش از ۵ میلیون نفر است که باعث شده تا اصفهان هم یک کلان شهر در ایران باشد.

اصفهان دارای آب و هوای گرم خشک بوده و فصول بهار و پاییز آب و هوای معتدلی دارد. ارتفاع این شهر نیز متغیر بوده و از ۱۵۵۰ تا ۱۷۰۰ متر در نقاط مختلف است. شهر اصفهان بر روی دشتی نسبتا صاف با شیب ۳ درصد بنا شده است که باعث شده در خیابان های این شهر شیب زیادی را شاهد نباشیم.

نقشه و موقعیت قرارگیری اصفهان

موقیت قرارگیری شهر اصفهان در کشور

اصفهان بر روی نقشه گوگل

چگونه به اصفهان سفر کنیم؟

با توجه به اینکه اصفهان در مرکز کشور قرار گرفته است راه های دسترسی از طریق هواپیما، قطار و خودرو میسر است. برای دسترسی با اتومبیل می توانید از مسی های شمالی از کاشان، غرب از خرم آباد و جنوب از شهررضا و نهایتا و شرق از نایین به اصفهان دسترسی پیدا کنید.

پرواز های اصفهان به از طریق فرودگاه شهید بهشتی انجام می شود که در خارج از شهر واقع شده و حدود ۳۰ دقیقه با شهر اصفهان فاصله دارد. همچنین ایستگاه قطار این شهر نیز در جنوبی ترین قسمت آن واقع شده اما نسبت به فرودگاه به شهر نزدیک تر است.

مهم ترین نقاط دیدنی شهر اصفهان

سی و سه پل

این بنا یکی از قدیمی ترین سازه های اصفهان می باشد که بر روی زاینده رود ساخته شده است. سی و سه پل با ۳۳ دهانه دارای ۲۹۵ متر طول و ۱۴ متر عرض می باشد و در زمان صفویان و شاه عباس ساخته شده است. دیدن مناظر و نورپردازی های این پل در شب زیبایی های بسیاری را به همراه دارد.

پل خواجو

این پل حدود ۳۵۰ سال پیش یعنی سال ۱۰۶۰ در زمان شاه عباس دوم صفوی ساخته شده است و در میانه های آن یک بنا که با نام بیگلربیگی شناخته می شود برای استراحت شاه های صفوی ساخته شده است. این پل ۱۳۳ متر طول و ۱۲ متر عرض دارد و. به دلیل کاشی کاری ها و نمای زیبایی که دارد مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان یکی از آثار ثبت شده ملی و یکی میراث جهانی یونسکو می باشد. این بنا در مرکز شهر و در نزدیکی زاینده رود واقع شده و در چهار طرف آن، عالی قاپو، مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله و سر در قیصریه که ورودی اصلی بازار اصفهان است واقع شده است. این میدان بزرگ همواره میزبان رویداد های اصلی شهر اصفهان است و با معماری خاص و سنتی خود که قرن هاست پابرجا مانده یکی از مهم ترین دیدنی های اصفهان به حساب می آید.

مسجد امام

مسجد اما یکی از شاهکار های معماری ایرانی-اسلامی به حساب می آید که با گنبد بسیار بزرگ خود در گوشه ای از میدان نقش جهان خودنمایی می کند. اگر در فضای داخلی این مسجد و در مرکز آن صحبت کنید پژواک صدای شما در تمام صحن میپیچد.

چهل ستون

چهل ستون نیز یکی از بنا های تاریخی اصفهان است که در زمان شاه عباس اول ساخته شده است. این بنا دارای بیست ستون بسیار بزرگ می باشد که با افتادن تصویر آنها بر روی آب روی استخر به چهل ستون مشهور شده است و با آیینه کار ها و تزئینات داخلی که دارد یکی از بنا های فاخر در دوران صفویان به حساب می آید.

مسجد شیخ لطف الله

مسجد شیخ لطف الله در ضلع شرقی میدان نقش جهان واقع شده است. این مسجد که به جای صحن ورودی دارای رواق های کاشی کاری شده است، بنای بسیار زیبایی بوده که بدون شک از نقاط عطف معماری ایرانی به حساب می آید.

عمارت عالی قاپو

عالی قاپو در قرن یازدهم شمسی ساخته شده است و ساختار آن به گونه ای است که برای ملاقات های رسمی با سران کشور های دیگر با شاه عباس مورد استفاده قرار میگرفته است. این بنا دارای دو پله مارپیچ و یک پله مستقیم بوده و ساختار آن ساده و شکیل است و از کاشی کاری های سایر قسمت های میدان نقش جهان در این بنا خبری نیست.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی