با بهترین کاخ های تهران آشنا شوید

در مقایسه با تاریخ چند هزار ساله ایران، تهران شهری جوان به حساب می آید که پس از دوره قاجار و انتخاب به عنوان پایتخت سیاسی کشور، رونق گرفته و پیشرفت های بسیاری داشته است. شهر تهران نزدیک به دو قرن است که مرکز ایران قلمداد می شود و سازه های مهمی در این شهر بنا شده است.

یکی از مهم ترین ارزش های شهر تهران به کاخ های سلطنتی و قدیمی این شهر است که عموما در دوره پهلوی ساخته یا بازسازی شده اند. این بنا های وسیع در دوره های مختلفی ساخته شده اند.

کاخ سعد آباد

ساخت کاخ سعد آباد در اواخر دوره قاجار شروع و در ابتدای حکومت رضا شاه به اتمام رسید. قدیمی ترین ساختمان این مجموعه کاخ احمد شاهی است که ساخت آن از ۱۲۹۷ آغاز شد. محوطه این کاخ پیش از ساخت استراحتگاه شاهان قاجار در فصل گرم سال بوده است اما در زمان پهلوی به عنوان یکی از اصلی ترین اقامتگاه ها به حساب می آمده است.

ورودی اصلی کاخ سعد آباد در حال حاضر از ضلع جنوبی میدان دربند انجام می شود و همه روزه از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۷ می توانید با مراجعه به آن از دیدنی های کاخ و موزه بهره ببرید.

گالری تصاویر کاخ سعد آباد

برای تور مجازی به قسمت های مختلف کاخ می توانید از صفحه تور مجازی کاخ سعد آباد استفاده کنید.

کاخ گلستان

کاخ گلستان یکی از قدیمی ترین بنا های به جا مانده کاملا سالم از دوران صفویه است که حدود ۴۴۰ سال قدمت دارد و جز آثار ثبت شده یونسکو نیز به شمار می رود. محوطه کاخ گلستان در سال ۹۸۸ هجری قمری توسط شاه عباس صفوی ساخته شده است اما ساختار آن به شکل کنونی نبوده و در دوره های مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

تغییرات بزرگ در کاخ گلستان مربوط به کریمخان زند در سال های ۱۱۷۳ تا ۱۱۸۰ می باشد که با ساخت دیواری تغییرات گسترده در این مجموعه انجام شد. اما تغییرات اصلی مربوط به آقا محمد خان قاجار است که مربوط به سالهای تاجگذاری وی در اوایل قرن ۱۳ می باشد.

کاخ گلستان در مرکز تهران و در محله پامنار (بالاتر از بازار تهران و در نزدیکی پارک شهر) واقع شده است. این بنا در سال ۱۳۹۲ در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو به عنوان میراث بشری این سازمان به ثبت رسید.

گالری تصاویر کاخ گلستان

کاخ نیاوران

نیاوران یکی از جدید ترین سازه های لوکس در کشور به حساب می آید که ساخت آن در سال ۱۳۳۷ آغاز شده و در سال ۱۳۴۶ به اتمام رسید. ساخت این کاخ به دستور محمدرضا پهلوی بوده که در ابتدا برای پذیرایی از میهمانان در نظر گرفته شده بود اما در ادامه به سکونتگاه آخرین پادشاه پهلوی بدل شد.

در زمان فتحعلی شاه قاجار نیز بنایی در محل فعلی کاخ نیاوران ساخته شده بود اما در دوره پهلوی تخریب و کاخ حال حاضر به جای آن ساخته شده که مساحتی بالغ بر ۹۰۰۰ متر مربع دارد.

کاخ نیاوران در طبقه اول دارای محوطه بزرگ میانی و در کنار آن، سالن کنفرانس و سالن غذا خوریمی باشد که عموم قسمت های آن آینه کاری شده و بسیار زیبا هستند. سالن سینما، سالن انتظار، دفتر منشی، اتاق های خواب، اتاق لباس و … از سایر فضا های داخلی کاخ نیاوران هستند.

اگر امروز به این مجموعه مراجعه کنید، علاوه بر بنای اصلی اقامتگاه محمدرضا پهلوی، موزه جهان نما، کاخ صاحبقرانیه، کوشک احمدشاهی و سالن نمایشگاه ماشین های قدیمی، از سایر دیدنی های کاخ نیاوران هستند که پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان دیدن آنها را از دست ندهید.

گالری تصاویر کاخ نیاوران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی