مکان های عجیب ایران: باداب سورت

ایران یکی از بزرگترین کشور های دنیاست و وسعت آن از مجموع چند کشور مهم اروپایی نیز بیش است. این گستردگی باعث شده تا دیدنی های بسیاری را از سراسر ایران شاهد باشیم. البته تبلیغات ضعیف و عدم فراهم بودن شرایط مناسب باعث شده تا عموم مردم به بسیاری از این محل ها مراجعه نکنند و تنها پیک نیک های خانوادگی در جنگل را ترجیح دهند. باداب سورت را می توان یکی از مناطق عجیب گردشگری در ایران و جهان عنوان کرد که ارزش یک بار دیدن را دارد. برای شناخت بیشتر باداب سورت با ما همراه باشید.

باداب سورت چیست؟

باداب سورت در واقع یک چشمه طبیعی است که به دلیل ساختار عجیبی که دارد شهرت جهانی یافته است. این چشمه شگفت انگیز دارای ساختار پلکانی دارد می باشد و از نوع تراورتنی بوده که باعث شده منظره ای کم نظیر را در مورد این استخر طبیعی شاهد باشیم. باداب سورت در سال ۸۷ بعد از دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ثبت شده و پس از پاموک‌کاله در استان ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می شود.

باداب سورت در منطقه بسیار جذاب و دیدنی واقع شده است و در کنار آن درختچه های زرشک و در نزدیکی آن درخت های سوزنی قرار دارند که در تمامی فصول سال منظره جذابی را به همراه دارد. همچنین ارتفاع منطقه نیز در حدود ۱۸۰۰ متری بالای دریا است و از فضای شرجی مازندران فاصله دارد. باداب سورت دارای چشمه های مختلفی می باشد که هر کدام از آنها دارای ویژگی های مختلف هستند که این موضوع باعث منحصر به فرد شدن این مکان شده. بزرگترین استخر آن که آب آن شور بوده و حدود ۱۵ متر قطر دارد و عمق آن نیز زیاد است . دومین چشمه در قسمت بالاتر و غربی قرار گرفته و رنگ آب آن به دلیل رسوب آهن، نارنجی یا قرمز و مزه آن نیز ترش می باشد.

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم چشمه های باداب سورت از نوع تراورتنی می باشد، تراورتنی نوعی سنگ آهک متخلخل می باشد که از رسوب کلسیم طی سالهای طولانی به وجود می آید. همچنین حفره های موجود در میان سنگ ها نیز به خاطر گاز های به جا مانده از ابتدا می باشد. تراورتنی عموما در چشمه های آبگرم مشاهده می شود و هر چه عناصر آب کمتر باشد، رنگ آن نیز روشن تر خواهد بود. از این نوع سنگ به عنوان وسیله ترئینی نیز استفاده می شود.

جریان آب معدنی رسوبی طی سالهای طولانی در شیب کوهستانی صد ها حوضچه پلکانی به رنگ های نارنجی، زرد و قرمز به وجود آورده که باعث ارزشمند شدن این منطقه برای بازدید شده است. در کنار آن مناطق زیبای کوهستانی این منطقه نیز مزید بر علت شده تا سالانه گردشگران بسیاری از این منطقه بادید کنید.

موقعیت مکانی باداب سورت

باداب سورت در نزدیکی روستای اوروست واقع شده و استان قرار گیری آن نیز مازندران است، با این وجود به دلیل اینکه در جنوب شرقی این استان واقع شده در مجاورت سمنان و گلستان می باشد که باعث شده نزدیکترین شهر بزرگ به باداب سورت دامغان سمنان باشد.

اگر از تهران به سمت باداب سورت می روید، در صورت خلوت بودن جاده ها بعد از حدود ۵ ساعت رانندگی به این محل خواهید رسید، در قسمت شرق چشمه می توانید تا نزدیکی آن رانندگی کنید اما از قسمت غربی تنها با پیاده روی نسبتا سبک می توانید به چشمه برسید.

دسترسی از دو مسیر منتهی به سمنان امکانپذیر است، اگر قصد عزیمت از شمال شرقی تهران را داشته باشیم می توانیم با استفاده از جاده فیروزکوه-دماوند به سمنان برسیم، برای این کار این پس از رسیدن به بومهن به خروجی جاده دماوند می میرویم، در ادامه نیز پس از شهر فیروزکوه با رفتن به سمت خروجی کمند تا سمنان حرکت می کنیم از سمنان به سمت جاده شهرمیزاد می رویم و مسیر مستقیم را به طول ۱۱۸ کیلومتر ادامه می دهیم و در انتها پس از گذر از روستا های پشرت و کوات،حدود ۸ کیلومتر بعد از جاده روستای قلعه سر به سمت چپ و جاده باداب سورت می رسیم. دسترسی به این چشمه از طریق اوروست هم که مسیر اصلی و قدیمی آن است امکانپذیر است اما جاده آن برای هر خودرویی مناسب نیست. دسترسی به باداب سورت از این مسیر (از دفتر شرکت تعطیلات) ۳۳۶ کیلومتر است.

مسیر دیگر دسترسی از تهران، از سمت جنوب شرقی می باشد که به دلیل سهولت پیشنهاد تعطیلات نیز می باشد، مراجعه به سمنان از جاده اصلی این شرکت است که می توانید از تقاطع غیر هم سطح اتوبان بسیج و آزادگان به سمت سمنان حرکت کنیم و پس از رسیدن به سمنان از مسیری که در بند قبلی عنوان شده بود استفاده می کنیم. این دسترسی به سورت از این جاده حدود ۳۵۳ کیلومتر است که با وجود طولانی بودن به دلیل مسیر بهتر، از هر دو مسیر ۵ ساعت زمان نیاز است.

موقعیت قرار گیری باداب سورت بر روی نقشه

گالری تصاویر باداب سورت

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی