راهکارهای پیشگیری از بیماری کرونا در زمان سفر

چندی است که میهمان نا خوانده ای به کشورمان ورود کرده و زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده است. کووید ۱۹ یا همون کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ که از اوایل اسفند ماه ۹۸ پس از دو ماه درگیری در چین به مرکزیت شهر ووهان که منجر به قرنطینه شدن این شهر و حدود ۱۱ میلیون نفر جمعیت آن شد، به ایران نیز وارد شد و اولین مورد تایید شده آن توسط وزارت بهداشت در استان قم مشاهده شد که متاسفانه این بیمار فوت کرد.

با گذر زمان و ماندگاری این ویروس، مردم به دنبال راه های برای کنترل آن و جلوگیری از گسترش این ویروس هستند که با آگاهی بیشتر این امکان میسر شده و اکنون می توان با رعایت نکاتی بهداشتی و پیشگیرانه سفر کنید. سفر کردن در شرایط حساس کنونی نیاز به رعایت مواردی خاص در چهارچوب مشخصی است، در صورتی که از رعایت این موارد خودداری میکنید بهتر است سفر خود را به تعویق انداخته تا سلامت خود و دیگران را حفظ کنید. در ادامه می خواهیم راهکار های پیشگیرانه از ابتلا به کرونا و ویروس های مشابه دیگر را با شما در میان بگذاریم تا در سفر های کاری و تفریحی روز های آتی مشکاتی گریبان گیرتان نباشد.

شستن دست ها

مهم ترین کاری که می توانید انجام دهید شستشو مکرر دست هایتان است. این کار توسط وزارت بهداشت به دفعات تاکید شده و رایج ترین نوع انتقال ویروس نیز با دست زدن به اشیاء آلوده می باشد، که با شستشوی خوب و با صرف ۲۰ ثانیه زمان می توانید از آن جلوگیری کنید. همواره باید سعی کنید

همواره در زمان سفر از دست دادن به افراد مختلف، و خرید های غیر ضروری و هر کاری که باعث می شود دست هایتان با اشیاء دیگر مانند پول، اجناس فروشگاهی و .. تماس داشته باشد جلوگیری کنید و یا در صورت لزوم سعی کنید که از دستکش استفاده کنید. اگر به دستکش دسترسی ندارید حتما پس از انجام کار های خود دست هایتان را طبق دستور العمل زیر به خوبی بشویید.

روش شستشوی دست ها در ده مرحله

استفاده از دستکش و ماسک

ماسک و دستکش یکی از مهم ترین لوازم در زمان شیوع بیماری کرونا به حساب می آیند. لازم است در تردد های خود در محل های شلوغ و عمومی حین سفر، از ماسک و دستکش استفاده کنید. سعی کنید دستانتان تا جای ممکن با سطحی تماس نداشته باشند، در صورت نیاز از دستکش یا دستمال کاغذی استفاده کنید و پس از انجام حتما آن را در کیسه زباله در بسته نگهدارید. روش های استفاده از ماسک نیز متفاوت است. ماسک های معمولی می توانند برای حدود دو ساعت کاربردی باشند و در صورت استفاده بیشتر لازم است برای جلوگیری از رشد قارچ و مواد شیمیایی، آن را به دور بیندازید، ماسک های فیلتر دار و N95 می توانند زمان بیشتری مورد استفاده قرار بگیرند. با وجود اینکه ماسک تاثیر فراوانی در جلوگیری از انتقال بیماری دارد اما راهکار قطعی به حساب نمی آید و با توجه به اینکه کرونا ویروس ۲۰۱۹ می تواند از طریق چشم نیز منتقل شود، بهترین راه حل دوری از سایر افراد، به ویژه کسانی که علائم مشکوک را دارند است.

استفاده از ماسک در سفر های عمومی از ضروریات به حساب می آید

اقامت در محل های مطمئن

با توجه به شرایط کنونی بهتر است از هر نوع سفر اقامتی جلوگیری کنید، در صورتی که به هر جهت سفر میکنید بهتر است با اقامت در محیط های ایمن و مطمئن سفر لذتبخشی داشته باشید. بسیاری از هتل های کشور در این بازه دست به اقدامات بهداشتی مختلفی زده اند که باعث شده سفر به برخی از این محل ها بدون نگرانی میسر باشد. با این وجود پیشنهاد می شود در صورتی که می خواهید اقامتی داشته باشید از چادر های شخصی استفاده کنید و از سفر کردن به محل های ناشناخته جلوگیری کنید.

پخت و پز در زمان سفر

خورد و خوراک نیز یکی از مهم تریان مسائل سفر می باشد که با شیوع کرونا باید بیش از هر زمان دیگری به آن توجه داشته باشید. مراجعه به رستوران برای وعده های غذایی به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود و در صورت الزام نیز می بایست از رستوران های مطمئن با سطح بهداشتی بالا سفارش خود را ثبت کنید اما پیشنهاد ما استفاده از ظروف شخصی و مواد اولیه مطمئن است که بهتر است پیش از سفر به همراه خود ببرید و خودتان به پخت غذا مشغول شوید. در این حالت می توانید از صرف غذای سالم اطمینان داشته باشید.

تردد در محیط های مطمئن

در شرایط کنونی، تجمعات یکی از راه های رایج در انتقال بیماری به حساب می آید، به همین دلیل اماکن مذهبی مانند حرم امام رضا (ع) در مشهد و حضرت معصومه (س) و در کنار آن امامزاده های سراسر کشور نمی تواند محیط های مناسبی برای قرار گیری باشند. همچنین بازار های سنتی و مدرن در شهر های مختلف نیز می توانند برای شما خطرناک باشند، بهتر است در صورت سفر از قرار گیری در این محل ها جلوگیری کنید.

علائم بیماری کرونا

علائم بیماری کرونا شباهت های بسیاری با سرما خوردگی و آنفولانزا داشته که تشخیص آن را کمی دشوار کرده. در حال حاضر تنفس دشوار، سرفه های خشک، تب و سردرد یکی از رایج ترین موارد مشاهده شده در میان بیماران است که در صورت مشاهده آنها در حین سفر، می بایست با رعایت نکات بهداشتی برای عدم ابتلا سایرین، خود را به نزدیکترین بیمارستان یا مرکز پزشکی تایید شده برای تشخیص این بیماری برسانید. در تصویر زیر که توسط خبرگزاری ایرنا تهیه شده مهم ترین علائم و تفاوت های کرونا با بیماری های آنفولانزا و سرما خوردگی ذکر شده است. که دانستن آن خالی از لطف نیست.

لازم به ذکر است که مرگ و میر و خطرات کرونا بسیار کمتر از سایر بیماری های ویروسی در قرن گذشته بوده که یکی از دلایل آن افزایش سطح بهداشت جهانی وسطح اطلاع رسانی بهتر می باشد، اما یکی از نگرانی ها در مورد این ویروس انتقال بسیار راحت آن است که باعث شده تا در زمان کوتاهی چند هزار نفر را در شهر های مختلف جهان درگیر خود کند، با این وجود بهترین راه مقابله با آن پیشگیری است که با رعایت نکات بهداشتی کوچک عنوان شده در این مقاله مانند، جلوگیری از سفر ها و خرید های غیر ضروری، عدم استفاده از حمل و نقل عمومی (در صورت لزوم با رعایت نکات بهداشتی مهم)، استفاده از ماسک در محل های شلوغ، استفاده از دستکش در زمان لمس سطوح، شستن مکرر دست و صورت، جلوگیری از تماس دست با دهان، چشم و بینی می توانید از شیوع کرونا جلوگیری کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی