بهترین پارک های تهران کدامند؟

طی سالهای اخیر پارک ها و فضای سبز بسیاری به شهر تهران اضافه شده است که هر کدام از آنها ویژگی ها و مشخصه های منحصر به خود را دارند. وجود پارک و فضای سبز در هر شهری ضروری است و استراحت در این محل ها می تواند خستگی را از بدنتان به دور کند. پارک های بزرگ تهران به شکلی هستند که در عین شلوغی می توانند فضای آرامشبخشی را فراهم کنند تا به دور از هیاهوی شهر زمانی را سپری کنید.

تهران در زمینه رسیدگی و ساخت فضا ی سبز شهری رتبه اول را در کشور دارد. در پایتخت کشور ایران و در نقاط مختلف فضا های بسیاری تعبیه شده اند تا مردم شهر و گردشگران بتوانند با مراجه به آن اوقات خوشی را داشته باشند. در ادامه قصد داریم تا چند پارک دوست داشتنی و بزرگ تهران را که جزء اصلی ترین بخش های فضای سبز شهر به حساب می آیند معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

پارک ملت

پارک ملت از یک سمت با خیابان ولیعصر، از سمت دیگر با باشگاه انقلاب و از جنوب نیز در مجاورت با بزرگراه نیایش می باشد. این فضای سبز بزرگ در سال ۱۳۴۵ تاسیس شد و با گذر زمان کیفیت ساختاری آن بهبود یافت. امروز در پارک ملت بخش های مختلفی مانند میز های پینگ پنگ، زمین بازی و … وجود دارد که در کنار درختان سر به فلک کشیده تجربه لذتبخشی را به افراد خواهد داد. همچنین در پارک ملت دریاچه ای بزرگ ساخته شده که باعث بهبود آب و هوای این پارک شده است. کنار این موارد برای رفاه حال شهروندان، فست فود و امکانات رفاهی اولیه نیز در پارک ملت یافت می شود که ارزش بازدید این پارک را افزایش داده است.

پارک شهر

پارک شهر یکی از پارک های دوست داشتنی و قدیمی تهران است که ساخت آن به سال ۱۳۴۵ باز می گردد. این پارک ساختار مستطیلی داشته و در میان خیابان های خیام، وحدت اسلامی، فیاضبخش و بهشت قرار گرفته. منطقه قرار گیری پارک شهر با توجه به نزدیکی به بازار های مختلف مانند بازار تهران، بازار حسن آباد، خیابان جمهوری و منیریه باعث شده تا پس از یک خرید طولانی، بتوانید در پارک شهر استراحت کنید و خستگی به در کنید. از ویژگی های پارک شهر می توان به درختان بلند و کهنسال، زمین های بازی، سالن هایی با کاربری های مختلف، قایق های پدالی در قسمت شرقی پارک و … اشاره کرد.

پارک جمشیدیه

جمشیدیه را می توان شمالی ترین پارک تهران نامید، این پارک که به پارک سنگی نیز شهرت دارد پس از برنامه ریزی های مختلف برای ساخت بنا های متفاوت، در نهایت به یک پارک با طراحی متفاوت بدل شد و ساخت آن در سال ۱۳۵۶ به اتمام رسید. آخر هفته ها خانواده های بسیاری با توجه به آب و هوای خوب آن و فضای مناسب، وقت خود را در جمشیدیه می گذرانند. در قسمت بالایی این پارک یک حوض با ماهی های بسایر دیده می شود و آب نمای آن برای آبیاری در برخی اوقات شروع به فعالیت می کند و باعث به جریان افتادن هوای خنک در این منطقه می شود. در جمشیدیه آلاچیق های مختلف به همراه فضا های باز برای پیک نیک های خانوادگی تعبیه شده است.

پارک نیاوران

پارک نیاوران یکی از پارک های شلوغ شمال غرب تهران است که در سال ۱۳۴۸ به بهره برداری رسید. طراحی و ساخت این پارک به کمک معماران انگلیسی انجام شده و سعی شده تا کمتر از پوشش چمن در آن استفاده شود. این پارک در مجاورت کاخ نیاوران با درختان کهنسال، آب و هوای بسیار مطلوبی داشته و در تمام فصول سال بسیار زیباست. در این محل امکانات مختلفی مانند رستوران، زمین های بازی، استخر و باشگاه تیر اندازی تعبیه شده که باعث محبوبیت این پارک برای شهروندان این منطقه شده است.

پارک لاله

پارک لاله در مرکز شهر و در مجاورت بلوار نوستالژیک کشاورز واقع شده و ساخت آن نیز در سال ۱۳۴۵ به اتمام رسیده است، این محل در ابتدا از مقر های ارتش به حساب می آمد و با نام باغ جلالیه شناخته می شد. پارک لاله با یک حوض و آب نمای بزرگ در میان آن و پوشش گیاهی متنوعی که دارد بدون شک محل خوبی برای گذراندن وقت خواهد بود. همچنین وجود نیمکت های سنگی و میز و صندلی های سنگی باعث شده تا بتوانید لحظات خوشی را در کنار دوستان و خانواده سپری کنید.

پارک ولایت

پارک ولایت که در ابتدا یک پایگاه هوایی نظامی (پایگاه قلعه مرغی) بود، با تصمیمات شهرداری و مقامات برای تبدیل شدن به بزرگترین پارک خاورمیانه و ایران تبدیل آماده شد، در ابتدا در زمان کوتاهی فاز اول این پارک افتتاح شد که شامل فضای خارجی و دور پارک است، اما فضای میانی آن تا سال ۱۳۹۹ برای مردم در دسترس نیست و تنها یک نوار بزرگ دور پارک با فضای سبز پوشانده شده که با آلاچیق های بزرگ و فضای دوست داشتنی پوشانده شده است. پس از افتتاح اولیه پارک در سال ۱۳۹۰، امکانات مختلفی به پارک اضافه شده که می توان به چند زمین بازی کودکان، پیست رالی، شهر بانو، پیست دوچرخه دور پارک و … اشاره کرد.

پارک ساعتی

پارک ساعی در مرکز شهر و در نزدیکی محله یوسف آباد واقع شده است. این پارک در مجاورت خیابان ولیعصر بوده و با توجه به اینکه پایین تر از سطح زمین ساخته شده و به صورت پله ای می باشد، محیط آرام و دوست داشتنی دارد. آب نمای زیبا، نگهداری از برخی حیوانات زنده مانند اردک و غاز باعث شده تا پارک ساعتی محل جذابی برای بازدید باشد. این پارک نیز ساعت ۱۳۲۴ افتتاح شده و یکی از قدیمی ترین پارک های تهران به شمار می رود. نزدیکی به واحد های مسکونی، و محل های مهم شهری در نزدیکی میدان آرژانتین باعث شده تا پارک ساعی را در لیست بهترین و مهم ترین پارک های تهران قرار دهیم.

پارک حقانی / پارک آب و آتش

این دو پارک که در مجاورت یکدیگر قرار دارند با پل طبیعت به یکدیگر متصل شده اند و با وجود نزدیکی به هم، حس و حال کاملا متفاوتی را ارائه می دهد. پارک آب و آتش فضای مدرن با برنامه های فرهنگی، هنری دارد و بنا های مشهوری نیز در آن واقع شده است اما پارک حقانی دارای محیطی جنگلی و سنتی می باشد که برای پیک نیک آخر هفته خانوادگی مناسب است که می توان آن را در گروه پارک های جنگلی قرار داد اما به دلیل نزدیکی به آب و آتش و مرکز شهر می تواند یکی از انتخاب های سفر درون شهری باشد. برای دسترسی به پارک حقانی می توانید از بزرگراه حقانی وارد پارکینگ این مجموعه شوید. برای اینکه به بوستان آب و آتش برسید نیز می توانید از بلوار نلسون ماندلا به کوچه ژوبین و سپس در خیابان شهیدی پارک کنید.

در ادامه می توان به پارک هایی همچون، پارک قیطریه، بوستان جوانمردان، پارک بعثت، فدائیان اسلام، آزادگان و بسیاری از پارک های دیگر نیز اشاره کرد که در مقالاتی به معرفی آنها نیز خواهیم پرداخت.

به نظر شما بهترین پارک تهران کدام است؟

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. برای من که آب و هوا مهمه تو تابستون. اگه وقت داشته باشم میرم جمشیدیه. نداشته باشم ام حقانی به نظرم خوبه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی