حقایقی در مورد کلیسای نوتردام و داستان های ترسناک آن!

کلیسای نوتردام مشهور ترین و پر بازدید ترین بنای مذهبی فرانسه به حساب می آید که حدود ۸ قرن پیش ساخته شده است. در واقع پیش از نوتردام حدود ۱۷ قرن پیش یک کلیسای ساده در پاریس قرار داشت اما با افزایش جمعیت این شهر و با توجه به عدم پاسخ به نیاز های مردم، باعث شد تا یک کلیسای بزرگ که اکنون به نام نوتردام نیز شناخته می شود ساخته شود. این کلیسای به همین صورت به فعالیت خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۸۴۴ به صورت اساسی توسط دولت فرانسه بازسازی شد. عموم شکوه طراحی این کلیسا نیز برای دو قرن گذشته می باشد و بنای اصلی با این ساختار و معماری همراه نبوده است.

محل قرارگیری کلیسای نوتردام

محل اصلی قرار گیری این کلیسا در جزیره سیته می باشد. این جزیره در میان رودخانه سن قرار داشته و در مرکزی ترین قسمت شهر پاریس قرار دارد. همچنین برای ارتباط با سایر قسمت های شهر حدود ۹ پل تدارک دیده شده که برخی از آنها قابلیت عبور خودرو را ندارند و عمومشان تنها پیاده راه هستند. تقریبا تمامی بازدید جزیره سیته را می توان مدیون کلیسای نوتردام بود. وجود تعدادی از جزایر در رودخانه سن به خودی خود از جذابیت ها و دیدنی های پاریس به شمار می رود.

جزئیات ساختار نوتردام

ویژگی ها و جزئیات بسیاری در طراحی این کلیسا به چشم میخورد. در قسمت بالای درب اصلی تعدا ۲۸ مجسمه ۳۵۰ سانتی متری قرار گرفته شده است که پادشاه حاکم بر قوم بنی اسرائیل پیش از ظهور حضرت عیسی (ع) را نمایش می دهند. در گوشه های کلسیا برج هایی قرار داده شده است که هر کدام حدود ۶۹ متر ارتفاع دارند و دسترسی به قسمت بالای آنها در ابتدا با پله و در سالهای اخیر با استفاده از آسانسور میسر است.همچنین بلند ترین قسمت بدنه در ۹۶ متری قرار گرفته و طول و عرض ساختمان نیز به ترتیب ۱۳۰ و ۴۸ متر می باشد. بسیاری از مردم با اولین بازدید از این کلیسه به سقف بسیار بلند آن توجه می کنند، جالب است بدانید ارتفاع سقف حدود ۵ متر کوچکتر است عرض آن است و رقم استاندارد اعلام شده از سوی سازندگان ۴۳ سانت است.

مجسمه های محافظ نوتردام

در میان انبوه ناقوس های این کلیسا، بزرگ ترین آن امانوئل نام دارد که با وزن بیش از سیزده تن سنگین ترین آن به حساب می آید و تنها زبانه آن حدود ۵۰۰ کیلوگرم وزن دارد و در مناسبت های مختلف ملی فرانسه به صدا در می آیند. از ساز های موجود در کلیسا هم می توان به ارگ هایی که تعداد آن به دو عدد می رسد و ۷۳۷۴ لوله دارد اشاره کرد. کلیسای نوتردام سالهای سال بزرگترین کلیسای اروپا به حساب می آمد اما امروزه حتا در خود پاریس نیز کلیسا های بزرگتری نیز ساخته شده اند اما مهمترین آن کلیسای نوتردام به حساب می آید.

مجسمه های وحشتناک در بنای نوتردام

همانطور که پیش تر به آن اشاره شد، این کلیسا حدود دو قرن پیش مورد بازسازی قرار گرفت. این بازسازی با طرح های عجیب و بسیار متفاوتی همراه بود و مجسمه هایی که با طرح های و نقاشی های شیطانی به آن اضافه شدند. این مجسمه ها که از الهه های مختلف مانند الهه آب در ساختار آنها الهام گرفته شده بود به منظور مراقبت از بنای کلیسا ساخته شده است. با گذر زمان نقش های بسیار عجیب و ترسناک تری نیز بر روی دیواره ها و سقف نقش بسته اند. معماری اصلی این بنا پس از بازسازی آقای اوژن ویوله لودوک می باشد که مجسمه ها و طرح های نوتردام را با ظرافت و دقت خاصی به ثمر نشانده است.

طبق نظر کارشناسان و باستان شناسان طرح های موجود در ورودی و سایر قسمت های این کلیسا به منظور جلوگیری از ورود اهریمن به این بنا و افراد داخل آن قرار گرفته اند. این نماد در ذهن طراح و مردم به عنوان موجودی که آنها را از شر شیاطین مصون می دارد شناخته می شود و می تواند مردم را از شر هرگونه پلیدی و کثیفی دور نگهدارد.

برخی از مجسه های دیگر نیز در عین زیبایی و هنر کاربرد های خاص خود را دارند و از ضروریات بنا به حساب می آیند اما در قالبی بسیار حرفه ای و منحصر به فرد به سرانجام رسیده اند. به عنوان مثال می توان به مجسه های دیواره خارجی اشاره کرد. این مجسمه ها می توانند با انتقال آب از بالا در نقش یک ناودان عمل کنند و در زمان باران، از بنا حفاظت کنند.

ناودان های عجیب نوتردام

افسانه های ساخت نوتردام

داستان مشهوری که درباره این بنا گفته شده، پیرامون یک قفل ساز و آهنگر به نام بیسکورنه است که قصد داشت با ساخت یک شاهکار در این بنا، برای خود نام و جایگاهی بالا دست و پا کند. این آهنگر روزی چکش خود را به دلیل سختی های بیش از حدی که داشته درون آتش پرتاب کرده و نام خدا را نیز فریاد زده است. در همین زمان یکی از خدایان در برابرش ظاهر شده و در مقابل آموزش رمز های قفل سازی روح خودش را به خدایان تقدیم کند. اما بیسکورنه این پیشنهاد را نپذیرفته است. روزی بعدی که این آهنگر از خواب بیدار می شود ابزار های بسیار حرفه ای و نایابی را در مقابل خود می بیند که از طرف خدایان به وی هدیه داده شده است. پس از مشغول به کار شدن آهنگر، متوجه می شود که تمامی درب ها به جز درب اصلی کلیسا نوتردام قفل شده اند تا خدایان تنها ورودی کلیسا را برای جلوگیری از ورود اهریمن ها کنترل کنند.

وقایع تاریخی مهم اتفاق افتاده در کلیسا نوتردام

با توجه به تاریخ طولانی ساخت نوتردام وقایع بسیاری در آن اتفاق افتاده است که در ادامه به برخی از مهمترین آنها خواهیم پرداخت.

  • ازدواج ماری استوارت، ملکه اسکاتلند و دافین فرانسوا در سال ۱۵۵۸
  • ازدواج فلیپ دوم و الیزابت فرانسه در سال ۱۵۵۹
  • تاج گذاری ناپلئون بناپارت دوم در سال ۱۸۰۴
  • خودکشی تلخ هنرمند و نویسنده فرانسوی دومینیک ورنر در سال ۲۰۱۳ در محراب کلیسا
  • آتش سوزی مهیب در سال ۲۰۱۹
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی