استانبول

جهانگردی: با جاذبه های گردشگری استانبول آشنا شوید

استانبول را می توان یکی از مهمترین شهر های خاورمیانه ای دانست که سالانه گردشگران بسیار زیادی را از سراسر نقاط جهان به سوی کشور ترکیه جذب می کند. دیدنی های بسیار زیاد این شهر تاریخی در عین مدرن بودن باعث شده تا هم توریست هایی از قاره سبز و هم توریست هایی از قاره آفریقا علاقه مند به بازدید از این شهر زیبا باشند.

مهم ترین مشخصه شهر استانبول، موقعیت قرار گیری آن است که سبب شده تا حدود نیمی از شهر در قسمت آسیایی و نیمی دیگر در قسمت اروپایی قرار داشته باشند. مرز میان دو تنگه بسفر می باشد که با استفاده از پل و تونل امکان جابجایی بین این دو بخش فراهم است. جالب است بدانید تنها ۵ شهر در کل جهان همزمان در دو قاره واقع شده اند که یکی از آنها استانبول می باشد. از دیگر شهر هایی که در میان آسیا و اروپا قرار دارند می توان به ماگنیتوگورسک و اورنبورگ روسیه ، آتیرائو قزاقستان، و سوئز در مرز آسیا و آفریقا اشاره کرد که بدون شک کلانشهر استانبول با میلیون ها نفر جمعیت و بازدید کننده، بزرگ ترین شهر در این موقعیت می باشد. که علاوه بر این دارای دیدنی های بسیاری می باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

برج گالاتا

برج گالاتا یا به ترکی Galata Kulesi مدت زمان بسیار طولانی به عنوان بلند ترین سازه دست بشر در استانبول بوده است. این بنا در سال ۱۳۴۸ یعنی بیش از ۶۵۰ سال پیش ساخته شد و ۶۶٫۹ متر ارتفاع دارد که نزدیک به ساختمان های ۲۰ طبقه امروزی می باشد. این برج سنگی با دیواره های ضخیم در ابتدا با اهداف نظامی ساخته شده اما امروزه برای اهداف گردشگری مورد استفاده قرار میگیرد و طبقه بالای آن نیز به عنوان موزه استفاده می شود و یک ماکت از شهر استانبول نیز دارد. برای بازدید به این برج می توانید با پیاده روی ۱۵ دقیقه ای از میدان تکسیم در مسیر خیابان استفلال یا مترو Şişhane استفاده کنید. در حال حاضر بدون نیاز به رزرو قبلی و تنها با کیوسک بلیط فروشی می توانید از طبقات بالایی که نمای زیبایی از شهر استانبول را به نمایش می گذارد. دیدن کنید.

پل گالاتا

پل گالاتا در ابتدا برای تنگه بسفر برنامه ریزی شده بود و از هنرمندانی همچون داوینچی برای طراحی آن در قرن ۱۶ میلادی استفاده شده بود اما در نهایت یک پل با همین نام در مسیر شمال به جنوب قسمت اروپایی در قرن بیستم ساخته شده که یک مسیر میانی برای عبور قایق های متوسط و کوچک دارد و سایر قسمت ها را پایه های پل و کافه و رستوران ها در بر گرفته اند تا بتوان از وسط رود، به تماشای طلوع و غروب خورشید از تنگه بسفر بپردازید. از دیگر جاذبه های این پل زیبا می توان به ماهیگیرانی اشاره کرد که در تمامی ساعات شب و روز مشغول ماهیگیری از روی پل هستند و منظره بسیار منحصر به فردی را به وجود آورده اند. همچنین نزدیکی به سایر نقاط دیدنی مانند پل گالاتا و توپ کاپی و ایاصوفیه باعث شده گردشگران حتما در مسیر خود از روی این پل عبور کنند.

کاخ موزه توپکاپی

این کاخ موزه که در مجاورت مراکز پر بازدید استانبول مانند مسجد ایاصوفیه و سلطان احمد قرار گرفته اولین کاخ ساخته شده در دوران عثمانی به حساب می آید که از قدیمی ترین بنا های سلطنتی در جهان است که تا به امروز پابرجا مانده و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز قرار دارد. امروزه این کاخ به یک موزه خاص و متفاوت به ویژه برای مسلمانان تبدیل شده چراکه آثار بسیاری از اسلام و پیامبر در آن قرار گرفته است. با توجه به آب و هوای استانبول در بیشتر روز های سال می توانید بدون مشکل از توپکاپی دیدن کنید اما سه فصل بهار تا پاییز به دلیل وجود درختان بلند و آب و هوای معتدل می تواند برای بازدید وقت مناسب تری باشد. از مزایای توپکاپی می توان به موقعیت قرار گیری خوب آن به نسبت به سایر دیدنی های استانبول اشاره کرد که سبب می شود با صرف یک یا نیم روز زمان، بتوانید بسیاری از بخش های تاریخی این شهر زیبا را ببینید.

مسجد ایاصوفیه

کمی که از کاخ موزه توپ کاپی به سمت جنوب حرکت کنید، به یک بنای با شکوه خواهید رسید که حدود ۱۵۰۰ سال پیش به عنوان کلیسا افتتاح شده که بعد ها (۱۴۵۳م) پس از روی کار آمدن عثمانی ها که مسلمان بودند، به مسجد تغییر کاربری پیدا کردن و در آن نماز خوانده شد. در شهری مانند استانبول که بیش از سه هزار مسجد دارد، که برخی بزرگتر و کوچکتر هستند بدون شک ایاصوفیه را می توان خاص ترین مسجد دانست که با معماری بیزانس ساخته شده و طی قرون گذشته بار ها مورد بازسازی قرار گرفته است. این مسجد در سال ۱۹۳۵ به دستور آتاتور به موزه تبدیل شد که طی آن تغییرات ظاهری بسیاری به خود دید که یکی از آنها پاکسازی کف این بنا از گچ و روی کار آمدن سنگ های بسیار زیبای آن است. مسجد ایاصوفیه یا هاگیا (هاجیا) صوفیا در سال ۲۰۱۹ توسط رجب طیب اردوغان مجدد به مسجد تبدیل شد و تا به امروز به همین شکل باقی مانده است.

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی)

مسجد سلطان احمد یا به ترکی Sultanahmet یکی دیگر از مساجد بسیار با شکوه استانبول می باشد که با رنگ آبی خود در کنار ایاصوفیه جلب توجه می کند. این بنا با حدود ۵۰۰ سال پیش به دستور سلطان احمد اول ساخته شده که به همین دلیل با این نام شناخته می شود. در کنار بازدید از این مسجد که در حال حاضر (۲۰۲۲) رایگان است، می توانید از میدان سلطان احمد و دیدنی هایی همچون ستون سنگی تئودوسیوس و ستون مار هم بازدید کنید. پس از آن هم می توانید برای کمی استراحت به پارک زیبای گلخانه بروید.

بازار بزرگ استانبول

این بازار در سال (۱۴۳۵ م) ساخته شد و به سرعت به دلیل طاق قوس دار آن در منطقه شهرت پیدا کرد. این بازار به دلیل آنکه بیشتر در آن فروش پارچه رواج داشت، در ابتدا به بازار پارچه فروشان جواهر شناخته میشد اما پس از افتتاح بازار صندل در شمال بازار بزرگ، عموما برای خرید و فروش کالا های لوکس مورد استفاده قرار میگرفت. که به دلیل رفت و آمد ها از سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا، رونق این بازار طی گذر زمان بسیار افزایش یافت. امروزه این بازار هم مانند بازار تهران، تبریز و … به قوت خود باقی مانده و می توانید با صرف زمان نیروزی خود به بخش های مختلف آن سری بزنید و خرید کنید.

کاخ دولما باغچه

این کاخ مقر اصلی فرماندهی عثمانی بوده که حدود ۴۵ هزار متر مربع وسعت دارد و در مجاورت خیابان دولما باغچه که هم زمان با خیابان ولیعصر خودمان در تهران ساخته شده قرار دارد. خیابان دولما باغچه با درختان مشابه با خیابان ولیعصر دارای شباهت های بسیاری می باشد که ایرانیان در نگاه اول متوجه آن می شوند. این کاخ زیبا و تاریخی مربوط به قرن ۱۹ میلادی بوده که سلطان های عثمانی در آن اقامت داشته اند. این کاخ با شکوه از سمت دیگر به تنگه بسفر می رسد که این ترکیب زیبا سبب شده تا شاید یکی از زیبا ترین بنا های استانبول باشیم.

برج دختر

برج دختر که با نام برج میدان نیز شناخته می شود یکی از بنا های بسیار زیبای استانبول می باشد که به نماد این شهر نیز تبدیل شده است. این برج که در یک جزیره کوچک در ابتدای بخش جنوبی تنگه بسفر قرار دارد، در زمان روم باستان، برای کنترل امور بازرگانی و گمرک مورد استفاده قرار می گرفته است که امروزه دسترسی به آن برای گردشگران توسط قایق فراهم شده است. برج دختر با قدمت حدود هزار ساله خود، دارای کاربری های مختلفی بوده که می توان به برج دفاعی، فانوس دریایی و ساختمان پرداخت عوارض اشاره کرد. همچنین در قرن نوزدهم میلادی این برج به عنوان یک بیمارستان موقت و ایستگاه رادیویی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

بدون شک استانبول دارای جاذبه های گردشگری بیشتری نیز می باشد که هر کدام جذابیت های خاص خود را دارند، در این مطلب سعی شده تا مهم ترین دیدنی هایی که دسترسی به آنها از هتل های محبوب ایرانیان به سادگی امکانپذیر است و نزدیک می باشد بپردازیم. برای خرید هتل استانبول و پرواز می توانید به سایت تعطیلات مراجعه کنید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی