ایرانگردی: راهنمای گردشگری سفر به مشهد

مشهد یکی از پر بازدید ترین شهر های داخلی ایران به حساب می آید. و به دلیل جاذبه های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و از همه مهم تر مذهبی، هر ساله میزبان بسیاری از مسافران از سراسر ایران و سایر کشور های عموما همسایه می باشد. پر بازدید ترین محل زیارتی مشهد نیز حرم مطهر امام رضا (ع) می باشد که در سال های اخیر با تغییراتی که داشته است، توانسته مدیریت بهتری بر محیط، رواق و صحن های این مکان مقدس شیعیان داشته باشد. به علاوه با توجه به اینکه تنها حرم یک امام در ایران واقع شده است و عموم مردم ایران را شیعیان تشکیل می دهد، باعث شده تا آرامگاه امام رضا (ع) بسیار مورد توجه باشد. از سایر محل های گردشگری در نزدیکی و داخل مشهد می توان به طرقبه، شاندیز، مقبره شعرا، پارک کوه سنگی، بازار های سنتی و مدرن اشاره کرد که هر کدام می توانند جاذبه های خاص و ویژه خود را داشته باشند. اگر به یک برنامه ریزی خوب و کامل برای رسیدن به مشهد می خواهید، این مقاله و راهنمای سفر را در ادامه مطالعه کنید.

راه های رسیدن به شهر مشهد

جمعیت بالای مشهد باعث شده تا راه های بسیاری برای رسیدن به این شهر وجود داشته باشد و تمامی آنها با بهترین کیفیت و تمامی فصول سال در دسترس هستند. با توجه به نیاز و هدف خود از گردش می توانید به شکل های مختلفی می توانید خود را به مشهد برسانید.

  • اتومبیل شخصی
  • اتوبوس
  • قطار
  • هواپیما

برای سفر به مشهد با استفاده از اتومبیل، در صورتی که از شهر های شمالی و یا شمال غرب کشور قصد سفر به مشهد را داشته باشید می توانید از جاده زیبای استان های گیلان، مازندران، گلستان و در نهایت خراسان شمالی عبور کنید. اگر قصد دارید تا در مسیر مستقیم و بدون تفریح در مسیر خود را به مشهد برسانید بهتر است با عبور از تهران بزرگراه آزادگان به جاده مشهد برسید. کسانی که از شهر های جنوبی و یا غربی به مشهد می روند نیز می توانند از مسیر قم به گرمسار مسیر خود را کوتاه تر کنند. در انتها تمامی مسیر ها یکی می شود، شما از سمنان و اقلیم کویری این منطقه عبور کرده و در نهایت با گذر از شهر هایی همچون دامغان، شاهرود، سبزوار و نیشابور به مشهد می رسید. به دلیل یکنواخت بودن جاده و فاصله طولانی بین شهر ها، پیشنهاد می شود در شهر ها از جاده کمربندی عبور نکنید و با گذر از داخل شهر، آب و هوای خود را عوض کنید. اما اگر عجله برای رسیدن به خود مشهد ندارید و زمان کافی برای گشتن دارید، بهتر است از جاده شمالی که در ابتدای بند به آن اشاره شد عبور کنید.

بلیط اتوبوس مشهد را می توانید به شیوه های مختلفی خریداری کنید. برای این کار یه به صورت حضوری به پایانه های تهران مراجعه می کنید و یا اینکه به صورت اینترنتی اقدام به خرید بلیط کنید. معمولا رانندگان اتوبوس با استفاده از بزرگراه امام رضای که کوتاه ترین مسیر است خود را به مشهد می رسانند. تقریبا در تمامی ساعات روز و ابتدای شب نیز می توانید به سمت مشهد حرکت کنید. مسیر مشهد با اتوبوس حدود ۱۲ ساعت زمان نیاز دارد. به دلیل طولانی بودن مسیر بهتر است با اتوبوس های درجه یک و یا وی آی پی به سمت مشهد حرکت کنید تا با صندلی های تخت شو از خستگی خود در مسیر بکاهید.

یکی از بهترین روش های سفر به مشهد را می توان سفر با قطار دانست. به دلیل وجود کابین های بزرگ، امکان راه رفتن و نظاره کردن فضای بیرون طی مسیر بدون دغدغه از رانندگی و موارد مشابه، سفر با قطار را لذتبخش کرده است. اگر به همراه خانواده و یا دوستان یک کوپه دربست اجاره کنید بدون شک طی مدت زمان سفر خستگی گریبان گیر شما نخواهد شد، چرا که برای خواب یک تخت خواهید داشت، تکان های قطار آزار دهنده نیست و می توانید در این مدت به تماشای فیلم، خواندن کتاب مورد علاقه تان و سایر تفریحات ممکن بپردازید. سفر با قطار به مشهد با توجه به نوع قطار و زمان حرکت قطار می تواند بین ۶ تا ۱۴ ساعت به طول بینجامد. گاها مشاهده شده که قطار در زمان حدود ۱۲ ساعت به نزدیکی ایستگاه راه آهن تهران رسیده و بییش از یک ساعت برای خلوت شدن سکو ها منتظر مانده، پس بهتر است برای سفر های مهم که زمان در آن اهمیت بالایی دارد، به زمان اعلام شده از سوی شرکت راه آهن دلخوش نباشید. برای خرید بلیط قطار می توانید با تلفن ۲۹۶۹ داخلی ۱۰۳ تماس بگیرید.

امروزه بهترین و بهینه ترین روش سفر به مسیر های دور استفاده از هواپیماست، این گروه از وسایل نقلیه به دلیل راحتی و سرعت بالا یکی از محبوب ترین ها و البته گران ترین هاست. این مسیر به دلیل شلوغی و ترافیکی که همواره دارد، انتخاب های بیشتری نیز نسبت به بسیاری از مسیر های پروازی داخلی دیگر نیز دارد، به عنوان مثال تنها در پرواز های مشهد می توان کلاس بیزینس رزرو کرد و در تمامی ساعات روز با ایر لاین های خوب و معتبر سفر کرد. در حال حاضر برای عزیمت به مشهد مقدس، از تهران می بایست تنها از فرودگاه مهرآباد استفاده کنید.

نقشه مشهد

در تصویر زیر می توانید نقشه شهر مشهد را مشاهده کنید. اطلاعات دقیق تر در مورد این شهر را در ادامه ارائه خواهیم کرد. (برای بزرگنمایی نقشه مشهد کلیک کنید)

در ادامه نیز می توانید موقعیت مشهد را بر روی نقشه به روز گوگل مشاهده کنید. در گوشه کادر با زدن کلید View Large Map می توانید نقشه را به صورت تمام صفحه در اختیار داشته باشید.

بهترین نقاط گردشگری مشهد

۱ – حرم مطهر امام رضا (ع)

بدون شک مهم ترین جاذبه گردشگری و دلیل رونق مشهد در تمامی این سالها، حرم مطهر هشتیم امام شیعیان، امام رضا (ع) می باشد. این مکان زیارتی در دو دهه اخیر تغییرات بسیاری را به خود دیده است و صحن ها، و رواق های مختلفی که دارد، برای عبادت بهترین محل به شمار می رود. در زمان تولد ائمه، شهادت ها، زمان هایی همچون شب های احیا و یا تعطیلات نوروز، مشهد در شلوغ ترین حالت خود به سر می برد. همچنین همه روزه پس از اذان صبح، ظهر و عصر، مردم برای خواندن نماز جماعت به حرم امام رضا مراجعه می کنند.

۲ – بازار های و سنتی و مدرن

نمی شود به مشهد سفر کرد و به بازار های سنتی و مدرن این شهر سری نزن. بازار های معروف این شهر به ویژه بازار رضا همواره با داشتن عطر ادویه های مختلف شما را به یاد کودکی تان خواهد انداخت. فضای سنتی بازار های مشهد، همواره قسمتی جدا نشدنی از گشت و گزار در لندن به حساب می آید و امروزه نیز بازار های جدیدی نیز در مشهد افتتاح شده اند که با توجه به شلوغی شهر و گردشگرانی که هر ساله به مشهد می آیند طبیعی به نظر می رسد. از این بازار ها می توان به الماس شرق اشاره کرد که با طراحی بسیار زیبایی که دارد بدون شک تجربه فراموش نشدنی را برایتان به همراه خواهد داشت.

۳ – پارک های آبی

پس از تبلیغات تلویزیونی سرزمین موجهای آبی به عنوان بزرگترین پارک آبی آسیا، پارک های آبی دیگری نیز در مشهد افتتاح شدند و تجربیات مختلفی را در اختیار بازدید کنندگان قرار میدادند، از سرسره های بزرگ، تا قواصی در عمق ۳۰ متری زمین همگی از خدمات پارک های آبی به حساب می آید که مشهد را به یکی از مهم ترین شهر ها از این حیث بدل می کند.

۴ – طرقبه

طرقبه نام روستایی در غرب شهر مشهد می باشد که فاصله چندانی نداشته و می توان آن را به عنوان دیدنی های اصلی این شهر در نظر گرفت. در ورودی این شهر سد گلستان قرار دارد که می توانید در این محل به قایق سواری مشغول شوید. امامزاده یاسر و ناصر نیز در همین محدوده قرار دارد. اما اگر به خود طرقبه بروید در قسمت کوچکی بافت قدیمی از روستای سنتی را مشاهده می کنید، اما عموم قسمت های این محدوده را رستوران های سنتی و مدرن فراگرفته اند که در طبیعت بسیار زیبای کوهستانی، در کنار رودخانه طرقبه، لذت یک وعده غذای دلنشین را برای شما به همراه خواهد داشت.

۵ – مقبره فردوسی

فردوسی به عنوان یکی از بزرگان شعر و ادب فارسی تمامی تلاش خود را کرد تا زبانی فارسی و گویش اصیل پارسی از یاد مردم نرود و امروز فارسی زبانان، گفتار خود را مدیون این مرد بزرگ هستند. مقبره فردوسی در شهر طوس و در قسمت شمالی مشهد قرار دارد بازدید از مشهد بدون دیدار از این مقبره ارزش چندانی ندارد.

۶ – پارک کوهسنگی

کوهسنگی نام یکی از قدیمی ترین و بزرگ ترین پارک های مشهد می باشد، این پارک فضا و محدوده بزرگ بسیاری دارد که برای استراحت نیمروز و یا گذراندن وقت در کنار خانواده بسیار مناسب است. کوه بزرگی که در قسمت کناری پارک قرار دارد برای کوهنوردی در کنار، تفریح سبک نیز مناسب است. در بالاترین قسمت این کوه، مقبره شهدا قرار دارد. در قسمت میانی پارک نیز یک حوض بزرگ ساخته شده تا بتوانید با قایق سواری لحظات بسیار خوبی را برای خود رقم بزنید.

۷ – پارک ملت مشهد

پارک ملت مشهد میزبان بزرگ ترین چرخ و فلک ایران می باشد. از کوهسنگی به سادگی می توانید چرخ و فلک پارک ملت را ببینید. از بالاترین قسمت این چرخ و فلک می توانید در ساعات روشنی و پاک بودن هوا، تمام شهر را رصد کنید. علاوه بر این سازه، فریزبی و ترن هوایی نیز از دیگر جاذبه های پارک ملت مشهد به شمار می رود. همچنین در قسمت دیگری از پارک دریاچه مصنوعی پارک ملت قرار دارد که می توانید با کرایه کردن قایق های پدالی از تفریح دسته جمعی لذت ببرید.

نقشه مترو مشهد

مشهد در سالهای اخیر از نظر حمل و نقل عمومی پیشرفت های بسیاری داشته است اما سرعت توسعه این خدمات شهری ضعیف تر از حد انتظار بوده به صورتی که نمی توان اطلاعات دقیقی در مورد راه اندازی تمامی ایستگاه ها و تمامی خطوط در حال حاضر اعلام کرد و بهتر است در ایستگاه مبدا از اطلاعات خطوط سوال کنید. اما نقشه اصلی مترو به صورت زیر بوده و می توانید نقشه مشهد را از لینک آن مشاهده کنید. همچنین خطوط اتوبوس تندرو نیز به صورت ویژه در برخی مسیر ها منتهی به حرم روزانه در حال تردد هستند که مهم ترین آنها از خیابان طبرسی و امام رضا (ع) عبور می کند. به دلیل شلوغی بیش از حد این خطوط بهتر است مراقب اموال خود باشید.

نقشه مترو مشهد

محدودیت تردد در مشهد

مشهد به عنوان یکی از کلانشهر های ایران نیاز به سازماندهی ترافیکی دارد، شهرداری مشهد برای این کار محدوده کوچکی را که در محدوده حرم مطهر امام رضا (ع) قرار دارد به عنوان محدوده ترافیکی مشهد تعیین کرده است، که باعث می شود شاهد نظم بیشتری در این قسمت از شهر باشیم. البته این محدوده در زمان های مختلف سال ممکن است متفاوت باشد و در برخی اوقات تا خیابان کلاهدوز نیز ادامه پیدا می کند. شهرداری مشهد یکی از دلایل اصلی ایجاد طرح ترافیک این محدوده را کاهش آلودگی هوا، و کاهش آلودگی صوتی در قسمت زیرگذر حرم اعلام کرده است. در ادامه می توانید نقشه محدودیت طرح ترافیک مشهد را ملاحظه کنید.

محوده طرح ترافیک مشهد

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی