با ۱۰ آسمان خراش اول دنیا آشنا شوید!

میل بشر به بهبود و آسایش در زمینه های مختلف باعث شده تا پیشرفت های چشمگیری را هر ساله در اطراف خود مشاهده کنیم و یا خبر هایی از آن را بخوانیم. هرچه زمان جلوتر می رود، میل بشر به پیشرفت بیشتر شده و سرعت تغییرات نیز افزایش پیدا میکند. در این خصوص اگر به حوزه ساختمان سازی و معماری سری زده باشید، متوجه شکسته شدن رکورد های بلند ترین ساختمان های جهان طی دو دهه اخیر شده اید، در حدود یک قرن گذشته با ساخته شدن یک آسمان خراش شاید چند دهه تا ساخت آسمان خراش بلند تر و ثبت رکورد جدید زمان می برد اما امروزه شاهد افزایش سرعت و پیشرفت این حوزه هستیم. در ادامه قصد داریم تا با ۱۰ آسمان خراش بلند دنیا با اطلاعات کامل بپردازیم. با مجله تعطیلات همراه باشید.

۱۰ – تایپه ۱۰۱ – تایوان

  • ارتفاع: ۵۰۹٫۲ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۰۶

تایپه ۱۰۱ با ارتفاع ۵۰۹٫۲ متر، دهمین برج در این لیست می باشد که در سال ۲۰۰۴ در شهر تایپه پایتخت تایوان ساخته شده است و توانست تا سال ۲۰۱۰ لقب بلند ترین برج جهان را یدک بکشد. ویژگی خاص این برج را می توان طراحی منحصر به فرد آن دانست که در زمان ساخت آن بسیار مورد توجه قرار گرفت. همچنین با توجه به زلزله خیز بودن این منطقه، تایپه ۱۰۱ حدود ۲۰۰ زلزله را هر ساله به خود میبیند و تا کنون صدمه ای ندیده که نماد قدرت و معماری دقیق و خوب این بنا می باشد. همچنین در برخی اوقات سال طوفان هایی با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت تایپه را در می نوردد اما این برج کماکان بدون مشکل در جای خود باقی است. نام این برج در ابتدا مرکز مالی تایپه بوده اما با گذر زمان و با توجه به ۱۰۱ طبقه آن، با نام تایپه ۱۰۱ شناخته می شود که حتا امروز هم بلند ترین برج مسکونی جهان شناخته می شود. نکته قابل توجه این است که این برج دارای آسانسور هایی با سرعت ۱۶ متر بر ثانیه است که از آسانسور های برج خلیفه ۶۰ درصد سرعت بیشتری دارد. در تصویر زیر می توانید اطلاعات و جزئیات ساختاری برج تایپه ۱۰۱ را ببینید.

اطلاعات برج تایپه ۱۰۱

۹ – برج چاینا زون citic – چین

  • ارتفاع: ۵۲۷٫۷ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۱۷

برج چاینا زون در حال حاضر (۲۰۲۰) نهمین برج بلند دنیا می باشد اما در زمان افتتاح آن در سال ۲۰۱۸ رتبه هشتم را در اختیار داشت. این برج به دلیل اینکه آنتن یا شکل خاصی در بالای آن نیست، از نظر بنای ساختمان از بسیاری از برج های این لیست بلند تر است که باعث ارزشمند تر شدن آن می شود. ارتفاع این برج در بالاترین قسمت به حدود ۵۲۷٫۷ متر می رسد. این برج دارای ۱۱۷ طبقه می باشد که ۸ طبقه از آن زیر زمین و ۱۰۹ طبقه از آن نیز زیر زمین واقع شده است که با صد عدد آسانسور موجود در برج که با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه حرکت می کنند در زمان کوتاهی به طبقات مختلف این آسمان خراش می رسید.

۷ – مرکز مالی تیانجین CTF – چین

  • ارتفاع: ۵۳۰ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۰۱

در این رتبه بندی به دلیل ارتفاع دقیق و مشابه هم دو برج دی چین، عدد هشت وجود ندارد و دو برج به صورت مشترک در مقام هفتم قرار میگیرند. مرکز مالی تیانجین یکی از تازه ساز ترین برج های دنیا به حساب می آید که عموما برای امور اداری و مالی از آن استفاده می شود اما طبقانی نیز برای سکونت و طبقاتی نیز به عنوان هتل طراحی و ساخته شده است.این برج با ارتفاع ۵۳۰ متری دارای ۹۷ طبقه روی زمین و ۴ طبقه نیز زیر زمین می باشد تا مجموع طبقات آن سه رقمی باشد. همچنین در ساختار آن تعداد ۸۰ آسانسور تعبیه شده که با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه کار میکنند.

۷ – مرکز مالی گوانگژو CTF – چین

  • ارتفاع: ۵۳۰ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۱۶

مرکز مالی گوانگجو یا گوانگژو نیز مانند مورد پیشین دارای ارتفاع ۵۳۰ متری می باشد اما با توجه به نوع ساختار آن دارای ۱۱۱ طبقه روی زمین و ۵ طبقه زیر زمین می باشد که از برادر تیانجینی خود بیشتر است. برای این ساختمان تعداد ۸۶ عدد آسانسور داشته که با سرعت فوق العاده ۲۰ متر بر ثانیه حرکت می کنند و می توان آن را بعد از آسانسور های برج شانگهای سریع ترین آسانسور های تعبیه شده در آسمان خراش ها تا به امروز دانست. همچنین این بنا دارای ۳۵۵ سرویس آپارتمان بوده و اتاق های هتل آن نیز به عدد ۲۵۱ می رسد.

۶ – مرکز تجارت جهانی یک (وان) – آمریکا

  • ارتفاع: ۵۴۱٫۳ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۰۴

پس از حمله تروریستی به برج های دو قلو مرکز تجارت جهانی در منهتن نیویورک تفکرات بسیاری در مورد ساخت نسخه های جایگزین آن به وجود آمد اما در نهایت محل برج های پیشین به موزه تبدیل شده و یک برج مرتفع دیگر در کنار آن تاسیس شد. این برج دارای ارتفاع ۵۴۱٫۳ متری می باشد در رتبه ششمین آسمان خراش بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۰ قرار میگیرد. نوع معماری این ساختمان نیز بسیار خاص و منحصر به فرد است که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. ساخت این برج در سال ۲۰۰۶ آغاز و در سال ۲۰۱۴ با هزینه ۳٫۸ میلیارد دلار به اتمام رسید. مورد قابل توجه در مورد مرکز تجارت جهانی وان (یک) در نیویورک این است که آنتن بالایی آن به دلیل ارتفاع بسیار زیاد باعث شده تا این برج در رده بالاتری در میان آسمان خراش های دنیا قرار گیرد، و این بنا بدون آنتن در میان ۱۰ آسمان خراش اول نخواهد بود.

۵ – برج جهانی لوته Lotte – کره جنوبی

  • ارتفاع: ۵۵۴٫۵ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۲۹

برج جهانی لوته با نام اصلی Lotte World Tower در سئول کره جنوبی واقع شده است. ساخت این برج در سال ۲۰۱۱ آغاز شده و در سال ۲۰۱۷ کامل به پایان رسید. این بنا با ارتفاع ۵۵۴٫۵ متر متر در رده پنجمین برج بلند دنیا تا سال ۲۰۲۰ قرار میگیرد. لوته دارای ۱۲۳ طبقه روی زمین و ۶ طبقه زیر زمین می باشد و با طراحی خاص و منحصر به فردی به نمایش گذاشته شد. این برج لوکس بلند ترین برج سئول و کره جنوبی به حساب می آید.

۴ – مرکز مالی Ping An پینگ ان – چین

  • ارتفاع: ۵۹۹٫۱ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۲۰

مرکز مالی پینگ ان چهارمین آسمان خراش دنیا تا تیر ماه ۱۳۹۹ به شمار می رود. این سازه غولپیکر و مرتفع دارای ارتفاع ۵۹۹ متری بوده و طبقات آن ۱۱۵ می باشد که با احتساب تعداد طبقات زیر زمین به ۱۲۰ هم می رسد. برنامه ریزی ساخت این برج در سال ۲۰۰۸ انجام گرفت و در سال ۲۰۱۰ ساخت آن آغاز شد، در نهایت در سال ۲۰۱۷ به صورت کامل تکمیل شده و مورد استفاده قرار گرفته است. این مرکز دارای ۸۸ آسانسور می باشد که سریع ترین آن می تواند با سرعت ۱۰ متر بر ثانیه حرکت کند. مورد قابل توجه در طراحی این برج آنتنی که قرار بوده روی آن نصب شود است، اما به دلایلی انجام آن صورت نپذیرفته باعث شده که مرکز مالی پینگ ان در شنژن چهارمین آسمان خراش بلند دنیا تا به امروز لقب بگیرد و در صورت نصب آن بدون شک می توانست یک تا دو پله دیگر نیز صعود کند.

۳ – برج ساعت مکه – عربستان

  • ارتفاع: ۶۰۱ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۲۳

برج ساعت یا ابراج‌البیت یا برج ساعت رویال در حال حاضر سومین آسمان خراش دنیا به شمار می رود که با طراحی منحصر به فردی در کشور مرکز اسلام و در کنار کعبه در شهر مکه قرار گرفته است. این برج از طرف دولت عربستان در جریان آباد سازی فضای اطراف مسجد الحرام و اقامت زائران خانه خدا ساخته شده و بزرگترین هتل عربستان به حساب می آید. این بنا دارای ۸۵۸ اتاق هتل می باشد و نمازخانه آن نیز با نما شیشه ای رو به کعبه ظرفیت تا ۱۰ هزار نفری دارد. در قسمت پایینی این برج پنج طبقه مرکز خرید، و در قسمت بالایی آن رصدخانه قرار دارد. برج البیت که بزرگترین ساعت دنیا را نیز در قسمت بالایی خود جای داده است توسط مهندسان و یک شرکت داخلی ساخته شده است.

۲ – برج شانگهای – چین

  • ارتفاع: ۶۳۲ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۳۳

برج شانگهای را می توان دومین برج بلند دنیا تا سال ۲۰۲۰ دانست که ساخت آن از سال ۲۰۰۹ آغاز شده و حدود ۶ تا ۷ سال بعد در سال ۲۰۱۵ به اتمام رسید. کاربری این ساختمان به عنوان هتل و واحد اداری می باشد و در بنای آن ۱۰۶ آسانسور با سرعت ۲۰/۵ متر بر ثانیه تعبیه شده است که رکورددار سرعت آسانسور تا به امروز است و در زمان کوتاهی اشخاص را بین طبقات جابجا می کند. این آسمان خراش دارای ۱۰۶ طبقه و ۵ طبقه زیرزمین بوده و در مجموع ۲۵۸ اتاق هتل دارد. برج شانگهای بلند ترین آسمان خراش چین و شرق آسیا به حساب می آید.

۱ – برج خلیفه – امارات

  • ارتفاع: ۸۲۸ متر
  • تعداد طبقات: مجموعا ۱۶۴

بلند ترین آسمان خراش دنیا در نزدیکی ایران و در کشور امارات متحده عربی واقع شده است. ساخت این بنا عظیم در سال ۲۰۰۴ شروع و با سرعت بسیاری در سال ۲۰۱۰ به اتمام رسید. اقدامات مربوط به ساخت و ساز آن نیز یک سال زودتر یعنی ۲۰۰۳ انجام شده بود که اگرچه با استاندارد های امروزی زمانی زیادی به حساب می آید اما با توجه به گستردگی پروژه زمان کوتاهی است. اما برای نمونه می توان برج امپایر استیت نیویورک را نیز امتحان کرد که در سال ۱۹۳۰ در مدت زمان کمتر از دو سال با استفاده از بلوک های آجری ساخته شد.

برج خلیفه دارای ۳۰۴ اتاق هتل و ۹۰۰ آپارتمان می باشد همچنین یک دریاچه مصنوعی مقابل خود دارد و فضای پارک آن نیز برای ۲۹۵۷ اتومبیل به صورت همزمان کافیست. ارتفاع آن در بالاترین قسمت به ۸۲۸ متر می رسد و رصدخانه آن نیز در ارتفاع ۵۸۵ متری واقع شده است. کشور های بسیاری مانند، چین، عربستان، کویت سعی داشته اند تا رکورد این آسمان خراش را بزنند اما در برنامه تا سال ۲۰۲۰ هیچکدام از آنها محقق نشده.

در انتها لازم میدانیم ذکر کنیم که برج های بسیاری در حال ساخت هستند که یک نمونه از آنها را می توان به مرکز مالی Goldin 117 اشاره کرد که با ارتفاع نهایی ۵۹۶ متری رتبه های بالایی را تحت الشعاع قرار خواهد داد و در سال ۲۰۲۰ نیز طبق برنامه ساخته خواهد شد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ویدیو ها ی اخیر

مطالب اخیر

جهانگردی

ایرانگردی